Disable Copy and Paste

2012. február 15., szerda

Róma



Néhány dolog Rómáról. Az egyik első benyomás az, hogy Róma piszkos, szemetes és tele van graffitivel. Ez utóbbiból annyi van, hogy mi itt már régen szégyellenénk magunkat a turisták előtt. Az olaszok azonban úgy vannak ezzel, hogy látszólag nem vesznek róla tudomást, így aztán idővel én sem - és ehhez nem kellett két nap, mert e két napban annyi gyönyörű, megdöbbentő dolgot láttam, mely messze elhomályosítja a jelent. Róma varázsa ugyanis nem csak a jelenében van, hanem – főleg - a múltjában. Itt minden kőnek illata van, minden mélyedéshez, épülethez, romligethez történet kapcsolódik, melyekhez versek, novellák, regények, szimfóniák, dalköltemények, operák, színművek tapadnak, keresztény egyházi személyeket liturgikus eljárási rendek megalkotásához vezettek, melyek, míg világ a világ állnak és hirdetik egy rég letűnt kor színeit, illatát, formáit és még a gondolkodásmódját is. Rómában a romoknak színük van. Ez a szín nagyon ősi, nem láttam még ilyen színű romokat, sőt ilyen színt sem, és nem láttam még ekkora romokat sem sehol. Caracalla Termái például akkorák, hogy a Westend Center ki tudja, hányszor férne el benne. Igaz húsz évig építették. És a kétszáz valahány római császárból mindegyik akarta, hogy a világ emlékezzen rá és még régen haláluk után is (meg)emlegessék a nevüket – még az is, aki csak egy napig, vagy még addig sem volt császár. Jó néhányuknak sikerült. Például Augustusnak, Vespasianusnak, Titusnak, Neronak, Commodusnak, Septimus Severusnak, Diocletianusnak (nem jó a sorrend, de mindegy). Nevek: Circus Maximus, Palatinus domb, Pantheon, Via dei Fori Imperiali, Forum Romanum, Vesta szüzek, Titus Andronicus, Capitolium, Caput Mundi, la Bocca della Veritá, Piazza Venezia, piazza-k, via-k, palazzo-k, mint a Palazzo Barberini, a Palazzo Borghese, Tevere-sziget, Angyal vár, Bernini, Vatikán, spanyol lépcső, Palazzo Vittorio Emanuelle II., Laterán, Trastevere, Michelangelo, Szt.Péter tér, Via Giubbonesi, Via Appia, római arisztokrácia. Tudtad, hogy a parlament eredetileg "beszélő hely", a mai olasz pedig azt kérdi, hogy "tu parla italiano"? Si o no (io no parlare e tu? Tu parla inglese - un poco). Egy olasz hölgy így káromkodik az utcán fülem hallatára: "porca miseria"! A szennyvízelvezető csatorna fedelére mindenhol azt írják ma: S.P.Q.R. - Senatus Populusque Romanus - vagyis a Római Szenátus és a Római Nép (évezredeken átívelő négy betű ez). Az ókori Róma, a "cittá" a lábunk alatt van, benn a földben; ma álló épületek pincéin lehet lejutni a régi utcákra, terekre, le a sötétbe, a rétegződés kétezer évvel ezelőtti állapotát ott lehet megszemlélni, ha lehet. A Piazza Navona egyik sarkán álló épületből például le lehet jutni egy megmaradt kis térre, ahol egykor a Római Tűzoltóság állt...a térről szűk utcák vezetnek jobbra-balra el. Két emelet mélyen ... hát nem hihetetlen?! Ebből semmit nem látunk a felszínen ...



A Trevi-kút előtt ma is "római katonák" álldogálnak és mutogatják magukat a távolról jött japánoknak meg a mindenhol hangosan beszélő amerikaiaknak. Amerika sem pite, itt láttam azt, hogy diákok (talán Chicago-ból) saját maguk idegenvezetői Rómában. Ezt úgy kell elképzelni, hogy elérkeznek valahova (pl.: a Augustus Császár romos emlékművéhez), ott kiáll valaki a csapatból és elmondja, hogy itt mi állt, mi történt valaha, és most mi a helyzet. A többiek meg kérdéseket tesznek fel neki a jellegzetes orrhangos, rágcsáló (vagyis: nem oxfordi) angollal, mire amaz válaszol. Szóval, le a kalappal. Kispapok Aprilia motorokon, a reverendába belekap a szél – ha már a hajukba nem tud. Jut eszembe, ott olvastam, hogy a New York-i rendőrség (NYPD) Aprilia 150-es motorokat vesz. Gondolom egy Salvatore Brusatti a rekap. a West Side–on - de nem járnak rosszul ezekkel a gépekkel, jól néznek ki és úgy lőnek ki a zöld lámpánál, hogy jó nézni őket ... A sávok nem azért vannak az úton, hogy róluk a legkisebb mértékben is tudomást vegyél, hanem azért, hogy örök mementót állítsanak az emberi munka feleslegességének. Az út ugyanis azért van Rómában, hogy teljes szélességében kihasználd. Ha négy autó fér el rajta első látásra, biztos lehetsz benne, hogy legalább hat fog egymás mellett toporogni gyűszűnyire kicentizve a réseket. A kismotorosok hangya-seregén azonban nem járhat túl az eszed, a közlekedési fantázia a pozíció elfoglalásában határtalan - saját szememmel láttam.



Még egy jellemző adalék: a kockás abroszos vendéglőben este vörösbort kérek, fehéret hoznak, két salátát kérünk, egyet hoznak, viszont kihoznak két ételt, amit nem kértünk, azok közül az egyiket a cég ajándékaként, a számlán hozzáraknak még egy vizet, amit nem ittunk, ezt rövid úton tisztázzuk. Mindezt lazán, mosolyogva, mellyel helyrebillen sok minden. Az is igaz, hogy a fehér bor is nagyon jó volt, meg az összes étel is, amit kihoztak, akkor meg minek görcsölni. A végén megdicsérem őket, hogy milyen jó volt minden, ezért kezet fognak velem és majdnem a vállamra borulva kísér ki a fizető pincér.



Úgyhogy: Viva Italia, Viva Roma!