Disable Copy and Paste

2013. november 20., szerda

Októberi Regatta - 2013

Október végén újra Horvátországban voltunk. Talán már mondhatom, hogy ez hagyománnyá vált, hiszen Szása ezúttal negyedszer hívott meg az AYC Target Sailing Regatta elnevezésű versenyre. Ezzel a versennyel zárja le a szezont. Ilyenkor meghív egy csomó embert Európa sok országából és bizonyos összeg ellenében két és fél napig ellátást kapunk, ehetünk, ihatunk, no meg vitorlázunk a csodás Adrián. Idén csapatunkat Endre, Zsolti, Zoli, Tomi és én alkottuk. Horvát szkippereink Krisjan és Matej voltak. Péntek reggel hajóztunk ki és szokás szerint nem volt szelünk, dél körül megjött egy kis bríz a tenger felől, de tényleg csak annyi, hogy megborzolja a víz felszínét. Felhúztuk a grószt, majd a genoát is, hátha lesz valami … és Endre és Krisjan tehetségének köszönhetően (jó, Endréé volt a nagyobb érdem), szóval e két tengerész belőtte a GPS-en a célokat, ahová el kellett jutnunk a nyílt vízen. Rosszul mondom, ezt még reggel a marinában, indulás előtt megtették, a lényeg, hogy intenzív kreuzolásra volt szükség a célpontok eléréséhez, amelyek persze nem látszanak a vízen, csak a GPS képernyőjén, ami benn van a kabinban … a kormánykerék meg kinn a fedélzeten. Száz szónak is egy a vége, azt gondoltuk akkor, hogy pontosak vagyunk. Frank Honan a gyenge szél miatt fél négy körül lefújta az aznapi versenyt, különben is, kezdett sötétedni és még el kellett jutni Sibenikbe, ami onnan jó két órányi út volt még motorral. A szél közben teljesen elállt, és teljesen be is sötétedett. Ilyenkor is káprázatos az Adria. Sehol máshol nem láttam még ennyire élesen tisztán a Tejutat. A Tejutat, amelyet egészen a horizonttól látni lehetett, amely káprázatos hatalmasságában egészen a fejünk fölé ért, majd északi irányban beleveszett a végtelen tusfeketeségbe. Borzongató volt ott kinn a tenger sötétjével a háttérben látni azt mozdulatlanságot, amit a szemlélő egészen tudatosan milliárdnyi fényes csillaghoz volt képes kötni. Miféle távolságok ezek? Miféle világok ezek? Miféle mélységek ezek? Irénkére gondoltam. Ezen járt az eszem akkor a csöndben, miközben egyre közeledtünk Sibenikhez, a csodás városhoz, melynek középkori belvárosa a sikátoraival, terecskéivel elbűvölt még aznap este, amikor is a fiúkkal egy kiadós vacsora után tettünk egy sétát. Másnap hajnalban egyedül is bejártam ugyanazt az utat.


Reggel a sibeniki tengerparton sorakoztak a vitorlások, úgy huszonöt; szépen egymás mellett. Volt köztünk egy skót dudás vitorlázó is, aki dudáját előkapva menettel ébresztette a nagyérdeműt, de megkockáztatom, talán Sibenik egész lakosságát, mert ennek a dudának igencsak nagy volt a hangja. Próbálok egy videót is beilleszteni a blogba erről a jelenetről, mert felvettem. Megkérdeztem tőle a produkciója után, hogy feltehetem-e a facebookra, azt mondta, hogy igen, csak a nevét ne tegyem közzé. Ez utóbbira nem kerülhetett volna sor, mert fogalmam sem volt arról, hogy kicsoda ő, mindenesetre úgy döntöttem, hogy megmarad a produkció ennek a bejegyzésnek és magamnak.

Sibeniket a tenger felől egy nyolcszáz méter hosszú, hol kiszélesedő, hol leszűkülő átjárón lehet megközelíteni. Reggel, amikor ebben az átjáróban voltunk kifelé menet, eszembe jutott a tegnapi este és az, hogy a nagy Tejút-tanulmányozás közepette egyáltalán nem vettem észre, hogy milyen közel haladtunk némelykor a parthoz. Sötét volt. Hitler szemei – így hívnak két hatalmas barlangot, melyek egymástól nincsenek messze és csak az átjáróból közelíthetők meg s egykor német tengeralattjárókat rejtettek. Most ott mentünk el mellettük. Az átjáró tenger felé eső bejáratánál egy még régebbi katonai „alkalmatosság”, egy tengeri erőd látható, talán még a velencei időkben építették.

Ami a vitorlázást illeti, a szombati nap jóval kedvezőbb volt. Jó szelünk volt dél-délnyugat felől, a pontokat a tengeren precízen felkereshettük, túránk egy szakaszán pillangóztunk is a hátszél miatt. Az egyik orosz hajó felhúzta a spinakker vitorláját s mi láttuk, hogy bizony nagyon sokat jelent ez, pár perc múlva már alig láttuk őket a távolban. No de, nem gyorsasági versenyen vagyunk, hanem gyorsasági és pontossági versenyen – gondoltuk. És jól gondoltuk, mert az esti eredményhirdetésen kiderült, hogy a kategóriánkban megnyertük a versenyt, a legpontosabbak és a leggyorsabbak voltunk. Köszönjük Forte! Így hívták a vitorlásunkat. Ehhez azonban el kell mondanom, hogy a vodicei marina előtti tenger szakaszon óriásit vitorláztunk, kiváló szélben, másfél órán keresztül majdnem megfektetve a hajót suhantunk a tengeren. Akik mögöttünk voltak, azok lemaradtak, akik előttünk voltak, azokat majdnem utolértük, így jöttünk mi akkor szombat délután.
El kell mondanom még, hogy fürödtem a tengerben is, Szása hívott. Endre is és Zsolti megfürdött – erre az után került sor, hogy kikötöttünk. A levegő hidegebb volt a tengernél.


Nevek jutnak most eszembe, Armando, az új római barát, Michael, az amerikai, aki most először járt Európában és közvetlenül az adriai útja előtt volt Pesten és a Balatonnál is. Jure, Ivica, Krisjan, Matko, Andric horvát tengeri emberek, akik barátaim lettek, azt hiszem. Más most hirtelen nem is jut eszembe.



Šibenik

A képek egy hajnali magányos séta gyümölcsei Šibenikben, Horvátországban. A fényképezőm elemei lemerültek és nem tudtam feltölteni őket, ezért maradt a Nokiám, azzal jártam be a bejárhatót ... Talán nem a legjobbak a képek, de remélem, visszaadnak valamit a hangulatból. Úgy adódott, hogy november elején egy rövid este és egy még rövidebb reggel erejéig ebben a városban jártam, amit gyönyörűnek találok. Embereket azért lehet alig látni a fotókon, mert hajnal és nyugalom volt, s a népek pedig talán aludtak.

Íme néhány kép is!