A nagyobbik lányom középiskolába
készül, ezért most az iskolák nyílt napjain való részvétel is terítéken van.
Nosza, beültem ma egy német irodalom órára (két tannyelvű óra volt) és egy
kémiaórára. Ez utóbbin olyanok hangzottak el, hogy mi az elektronhéj definíciója?
Vázold a magnézium atom
elektronszerkezetét. A 26-os rendszámú és 56-os tömegszámú vas milyen elemi
részecskéket tartalmaz? Ezeket tételesen kellett (volna) felsorolni. Melyik
atomnak nincs neutronja? Hány elektron lehet maximálisan az „M” héjon? Mi adja
az eredeti periódusos rendszerben a periodicitást? Ez utóbbi kérdés arra is
választ ad, hogy mi alapján rendszerezi a Mengyelejev-féle periódusos rendszer
az elemeket (válasz: növekvő protonszám alapján). Hány sor van a periódusos
rendszerben? Hány oszlop van a periódusos rendszerben? Miért? E kérdések úgy
hangzottak el, mintha a Roxfortban Piton professzor óráján lettem volna … J
És ekkor eszembe jutott Kiss
Mari, aki azt mondta az érettségi után lassan harminc éve, hogy „Látjátok, most
tudjátok a legtöbbet, mert soha nem fogtok később ennyi mindenhez hozzászólni
tudni, mint most.”. Lehet, hogy igaza volt …