Nem szoktam színikritikát írni,
mert nem értek hozzá. Most is csak is csak azért írok, mert szombaton este kis
társaságommal megtekintettük a Pesti Színházban Sütő András drámáját, „Az
álmokommandó”-t. Nos, a dráma valóban dráma, szerintem nem csak a műfaját,
hanem a mondandóját és a kivitelezését illetően is. A történet két szálon fut, a
szálak végül összeérnek és a néző elgondolkodhat, hogy miért szégyellje magát,
amiatt-e, ami zsidókkal, vagy amiatt-e, ami mindenkivel a kommunista
időkben történt. Nincs súlyozás, nincs különbségtétel a két történet között. A
darab arra hangsúlyoz, hogy mindaz, ami a zsidókkal történt és mindaz, ami
kommunista időkben történt, ha más okok miatt is, de elviselhetetlen,
embertelen és szégyenteli erkölcsi bukás. Emiatt talán érezhetnék némi
disszonanciát, hiszen annak ellenére hoz egy nevezőre két borzalmat, hogy ezek
pedig nehezen összehasonlíthatók, de mégsem érzem ezt a disszonanciát, mert szó
sincs elfedésről, a manapság divatos és émelyítő méricskélésről, pusztán a meglévő hasonlóságok hangsúlyozásáról
jó arányérzékkel, miközben humanista alapállásból úgy keringenek az események
egymás körül, hogy a néző képes legyen a különbségtételre is és arra is, hogy
mindkét történésben meglássa az elfogadhatatlant. Már, akinek van fogékonysága
ilyesmire.
Ami a zsidókkal történt, önállóan is megállná a helyét, értem ez az alatt azt, hogy a „próba”
tanulsága és borzalma egymagában mélyen megérinti az nézőt. Ennek vegyítése a
másik borzalommal csak fokozza az érzetet, de nem azzal az igénnyel, hogy
egymást kioltsák, hanem, hogy tükröt tartson mindenki elé, vagyis értsük meg,
hogy emberi létünk némely korokban általunk befolyásolhatatlan roncslét, mert a
humánum és a szeretet ismeretlen és ez az oka a pusztulásnak.
A darab természetesen nyomasztó
és színházi eszközök garmadája vonul fel, hogy tudjuk, miről van szó.
Hullahegyek, emberi megaláztatás, szenvedés, hangok, fények, mozgás, roppant
groteszk humor, mind-mind eszközei a megérzésnek. Ezek az eszközök némelykor
talán túl direktek, túl egyértelműek, de ezt csak annak tudom be, hogy a
rendezőnek nyilván az állt szándékában, hogy senkinek ne legyen kételye, hogy
mit lát, mit hall, vagy mit érez. Talán arra gondolhatott, hogy a nézők között lehetnek olyanok is, akiknek fogalmuk sincs a keretről.
Ebben a darabban nincs helye
nevetésnek a közönség részéről. Ezért tartottam furcsának némely párbeszéd után
a hol halkan, hol kicsit hangosabban felhangzó kacajt. Azt gondoltam akkor,
hogy a felkacagó néző talán éppen nem tudja, hol van.
Összességében bátor darabnak és
bátor rendezésnek is tartom a művet, mert ennél határozottabb kiállást a
humánum mellett színházi eszközökkel elképzelni sem tudok. Kellettek ehhez
kiváló színészek is, akik közül Fesztbaum Bélát emelem ki külön, aki itt
bebizonyította, hogy játéka nem csak humoreszkekben lehet magával ragadó, hanem
egy olyan drámában is, amilyen „Az álomkommandó”, ahol Manó urat játszotta.
Álljon itt Fréderic Schopen g-moll 1. balladája emlékül:
Álljon itt Fréderic Schopen g-moll 1. balladája emlékül:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése