E "műelemzést" 1983. december 19-én írtam irodalom órára
"Mikszáth Kálmán: Beszterce ostroma
Témája hasonlít a „Különös
házasság”-hoz. A hasonlóság keveredik a képzelet-szülte tényekkel. Élő alak
Pongrácz István, a bevezető szerint maga Mikszáth is találkozott vele.
Megragadta képzeletét a különc, aki kizárta életéből a XIX. századot. Utolsó
várúrként élte életét, középkori szokásokat újított fel és háborúsdit játszott
parasztjaival. Magas rendű művészettel az ábrándozásnak „színváltó, összetett
bírálat és együttérzés, humor és szeretet, vád és védelem közt villódzó
kettősségével” formálta meg típussá Pongrácz I. alakját. Kiemelte az egyszerű
klinikai esetek sorából, hogy ne őrültséget lásson hősében az olvasó, hanem
mániává erősödő illúziót, mely fokozatosan nyom el mindent a tudatban, melyek
sorozatos konfliktusokká robbannak ki az illúzió és a realitás között. Mikszáth
a nagyság és gyengeség különös keverékéből gyúrta össze hősét; alakja első
összetett, bonyolult jelleme. A mély lélekrajz, a gondos motiváció, a
cselekmény és a jellem harmóniája jellemzi. A hős múltba fordulását egyformán
magyarázza a környezet, az ősök vonzása, a taszító jelen és az egyéniség lelki
alkata.
Békés,
szelíd ember volt, ha kettős világában élhetett. Pongrátz legnagyobb megrázkódtatása
a szerelem és a szerelem elhullása. Apolkához fűződő érzelmei ellentétes módon
nyilatkoztak meg. Részben lovagi formában, részben pedig a naiv szeretet
alakzataiban. A téma komorabb színezetű, az író humora is mélyebb rétegeket jár
át, mint korábbi alkotásaiban. Csökkennek a cselekményt dúsító anekdoták. A
szerkesztésben az a különbség, hogy most nem történeteket kapcsol össze, hanem
mindig újabb cselekményelemeket. Új emberkapcsolatok bekapcsolásával növeli azt
a kontrasztot, amely Pongrátz István és a kor között tátong, amely a kor
kisszerűségét húzza alá."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése